Kahvaltıların değişmez besin, birçok yemeğin temel maddesi yumurta `beraat etti.` Kolesterolü yükselttiği gerekçesiyle hastalara yasaklanan yumurtanın, bilinenin aksine kolesterolü düşürdüğü belirlendi. Şimdi doktorlar kolestrolü yüksek hastalara yumurta öneriyor.
Yıllardan bu yana kolesterolü yükselttiği gerekçesiyle sofralardan uzaklaştırılan yumurtanın aksine düşürdüğü ortaya çıktı. Yumurtadaki doymamış yağ asidinin kolesterolün düşmesini sağladığını ortaya çıkaran bilim adamları, kolesterolü yüksek hastalara günde 1 yumurta önerdi. `Kolesterolü yükseltiyor` diyerek yıllardan bu yana suçladıkları yumurtanın suçsuz olduğunu belirten Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi Kardiyoloji Anabilim Dalı Başkanı Prof.Dr. Filiz Ersel , ``Artık kolesterol hastalarının diyet reçetelerine yumurta yazıyoruz`` dedi.
Kahvaltıların değişmez besini, sahanda sucuk, menemen ve omlet gibi yemeklerin temel maddesi yumurta, protein, demir, A, D, B ve E vitaminleri açısından önemli besin olduğu için doktorlar tarafından önerilmeye başlandı. Bu konuda pekçok ülkede yapılan araştırma ve deneylerin sürdüğüne dikkat çeken Filiz Ersel , şunları söyledi:
``Tıp dünyası yumurta ile ilgili son sözü henüz söylememiş olsa bile yumurtanın artık suçlu olmadığını biliyoruz. Kırmızı etle ilgili de çok sayıda çalışma devam ediyor. Ancak, kırmızı etin değil, yağlarının kolesterolü yükselttiği görüşü var. Yumurta için de aynı şeyi düşünüyoruz.``
Akdeniz Üniversitesi Diyetisteni Evren Kakan da, yumurtanın haksız yere uzun süre sofralardan uzak tutulduğunu savundu. Et, süt ve yoğurdu bol miktarda tüketen kişilerin haftada 3 yumurta yemesi gerektiğini belirten diyetisyen Kakan, ``Herkes günde 300 miligram kolesterol almalı. Fazlası zarar olduğu gibi kısıtlı olunca da vücutta olumsuzluklara neden oluyor. Yumurtadaki doymamış yağ asidi, kolesterolü düşürerek dengeliyor`` dedi.Yumurta aklandı mı?
UZUN yıllardır, kolesterolle sorunu olanlara, ya da sorun yaşamak istemeyenlere, kaçınması gereken yiyecekler arasında yumurta sarısı da sayılırdı. Bunun gerekçesi de bir yumurta sarısında 250-300 mg. civarında kolesterol bulunmasıydı,
Son zamanlarda bu yöndeki tavsiyelerde bazı değişmeler oldu. Bu görüş değişmeleri dünkü gazetelerde haber olarak da yer aldı. Ne var ki haberi okuduğunuz zaman yanlış anlamlar ortaya çıkıyordu. Haberde, günde 1 yumurta sarısının kolesterolü düşürdüğü gibi bir anlam çıkıyordu. Buna gerekçe olarak, yumurtanın çoklu doymamış yağ içermesi öne sürülüyordu. Bu habere göre günde 1 yumurta kolesterolü düşürüyorsa, iki yumurtanın daha çok düşürmesi gerekmez mi? Çoklu doymamış yağlar kolesterolü düşürüyorsa, hastalarımıza ayçiçeği yağı içmelerini de tavsiye etmemiz gerekmez mi? Çoklu doymamış yağlar kolesterolü düşürmez, ancak artışına da neden olmaz. Yumurta sarısındaki yağlar doymuş yağlar olmadığı için, yağ içeriği açısından risk yok, ancak yumurtanın kolesterol içerdiği gerçeği de ihmal edilemez. İsterseniz size, son bilimsel araştırmaların ışığı altında yumurta konusunu özetleyeyim. Kolesterol açısından korunmak isteyenlerin, kolesterol içeren gıdalar kadar, doymuş yağ içeren gıdalardan da kaçınmaları gerekir. Doymuş yağlar, oda ısısında katı olan yağlardır. Tereyağı, iç yağı, kuyruk yağı, katı margarinler bunlara örnek olarak verilebilir. Yapılan çalışmalar, yumurta sarısındaki yağların doymuş yağ olmadığını ortaya koyunca, yumurtanın bu açıdan riski olmadığını ortaya koydu. Ancak bir insanın sağlığını etkilemeden gıdalarla günde alabileceği maksimum kolesterol miktarının 300 mg . civarında olduğu ve bir yumurta sarısının da bu miktara yakın kolesterol içerdiği dikkate alınınca, yumurtada sınırlama gerektiği ortaya çıkıyor. Eğer bir insanın kolesterol sorunu yoksa, günde bir yumurta yediği takdirde kolesterolü etkilenmez. Eğer bir insanın yüksek kolesterolü varsa ve bunu düşürmek istiyorsa, dışarıdan aldığı kolesterolü iyice düşürmesi gerektiği bir gerçektir ve bu kişinin yumurta tüketimine dikkat etmesi gerekir. Tıp ve insan sağlığı çok önemli ama çok da ayrıntılı bir konudur. Konunun ayrıntısını dikkate almayan kişiler, doğrulardan yola çıkarak yanlış sonuçlara varabilirler. Medya, sağlığın bir uzmanlık konusu olduğunu kavrayamadığı sürece bu yanlışlara sıklıkla düşecek gibi gözüküyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder